Tuesday, July 8, 2008

Jaulah to Sydney

27-29 June 2008

Perjalanan dimulakan pada malam hari, and journey mengambil masa lebih kurang 12jam. Para
akhawat dari Clayton, city, Ireland, Perth and Sydney seramai lebih kurang 30 orang bertolak dari Clayton dengan menaiki 1 van (Sa'udah) dan 3 buah tarago (Aisya Humaira, Safiyyah dan Mariah). Nama2 van diberi mengikut nama2 isteri Rasulullah SAW. Sangat menarik apabila setiap vakil van dikehendaki menceritakan kisah yang tersurat di sebalik nama van masing2.

Di Sydney, kami semua menetap di salah sebuah kawasan masyarakat Islam (lupa namanya). Antara tempat2 yang kami lawati di Sydney ialah:


Lakemba Mosque
Opera House
Darling Harbour

Harbour bridge
Paddy's market
Sydney Uni


Jaulah ke Sydney kali ini sangat bermanfaat. Selain jalan2 melihat alam sambil merapatkan ukhuwah, pengisian serta lakonan dr akak2 sungguh menarik. Ghazwah Al-Fikr, musuh2 Islam serta realiti ummat masa kini antara pengisian yang disampaikan oleh akk2. Jazakillah akk2. :)














"Dan barang siapa menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha bersungguh-sungguh, sedangkan dia beriman, maka mereka itulah orang yang usahanya dibalas dengan baik." (17:19)








1 comment:

the writer said...

menarik kan..sekalipun tersesat sini sana, sekalipun spegeti jadi lembik dan hilang menarik nya untuk dimakan.. sekalipun kita semua kepenatan.. namun....
indahnya jaulah itu, hanya Allah yang tahu.. betapa hati-hati ini telah terikat dengan rasa kasih sayang, betapa 3 hari bersama mampu membuahkan rindu yang mendalam di hati.. betapa segala apa yang berlaku baik yang buruk atau yang menarik semuanya menjadi kenangan indah belaka..
sydney menjadi saksi, sebuah jaulah demi mencari redhaNya..
subhanallah, subhanallah, subhanallah..
alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah..
allahuakbar, allahuakbar, allahuakbar..