Wednesday, June 25, 2008

Camp di Wilsons Prom

Melihat alam...sambil merapatkan ukhuwah
21June - 22June 2008
Setelah bermujahadah menghadapi final semester exam, tibalah masa untuk kami meluangkan masa untuk beriadah. Exam di Monash Racecourse habis dalam pukul 6.40pm dan terus ke Baitul Makmur (rumah KJaa) utk sbb ada post exam dinner! hehe.. Sambil tu, dapat la menyambut akhawat2 dr city yg smpai pada malam tu untuk turut serta dalam muqayam di Wilson Prom esok harinya. Mlm tu ada la sedikit pengisian dr K Masdi and K Elly mengenai amalan2 jahiliyyah. "Sayonara Jahiliyyah!"
Pagi 21June, para akhawat pun berkumpul untuk bertolak ke Wilson Promontory National Park. Perjalanan ada dalam 2jam. Ada yang pening2, kesian. Maklumlah, semalam baru habis exam, hari ni pagi2 dah start journey jauh. hehe..
Aktiviti hari pertama, para akhawat mendirikan khemah masing2. Setelah diberikan kumpulan, 4/5 org dlm satu kumpulan, kami pun bertungkus lumus dirikan khemah. Hari nk gelap, tapi sempat lagi para akhawat tersenyum mengambil gambar sambil mendirikan khemah.
My group members: KAsh, KHani, KMira, KAkmar, saya! :)
Malam tu selepas dinner dlm hujan, huhu.. aktiviti diteruskan dengan menguli roti.. Mcm2 gelagat akhawat menguli roti. Kumpulan kami diarahkan utk menguli di dlm van yg lampunya rosak. Dugaan! Terpaksalah berbekalkan lantern besar. Tapi, seronok! Sambil menguli, aktiviti taaruf diteruskan. Banyak cerita yg keluar: pernah terpijak ank ayam sampai anak ayam tu mati n terkeluar isinya la (anonymous, hehe), sedih.. ada yang berpengalaman jadi cikgu kt sekolah, cerita pengalaman2 camp n jaulah.. Habis menguli, sempat juga kami jenguk kumpulan2 lain yg masih sibuk menguli, kreatif diorg nih. Ada yg uli bentuk hidung, budak2 medic uli bentuk jantung, brain, kidney.. macam2.. :)

Malam tu kami hirasah (berkawal malam). Kumpulan kami bernasib baik, berkawal paling awal, pukul 10-11pm, org semua pun belum tidur, jadi ktorg pun duduklah dlm van sambil ditemani heater n lagu2. Susunan dalam khemah, disebabkan kami berlima, kami tidur statik. hehe.

Pagi esoknya, kami bergerak ke pantai utk baca mathurat. Aktiviti diteruskan dengan senamrobik, tapi half way je sbb ada mat salleh tengok dr jauh. malu la. selepas penat bersenam, kami bergerak ke Tider Lookout. Penat kami mendaki.. Apabila smpai ke puncak tu, Subhanallah... Permandangan sangat cantik.. Nmpk pulau2 di tengah2 lautan yang luas, laut yg membiru, lngit yg luas.


"Ya Allah. Tidaklah Engkau menjadikan ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, maka jauhkanlah kami dari azab api neraka."

Selepas puas menghayati ciptaan Allah, kami pun bergerak turun dari bukit, and game 'decide which now do no delay'. Dalam game ini, kami diarahkan untuk pergi ke setiap station di mana di setiap station, kami mempunyai pelbagai tugasan yang perlu dilaksanakan. Antaranya, bernasyid, hafazan surah Al-Buruuj, menyiapkan CV, ukhuwah sesama muslim, kasih sayang pada ibu bapa. Tetapi, belum sempat singgah ke semua station, lagu "Last Breath" pun dimainkan menandakan tamatnya game tersebut. Antara message dr game tersebut ialah, dlm hidup, kita mempunyai banyak pilihan, jadi pilihnya path yang terbaik, and do it now, dont delay.

Selepas itu, kami pun bergerak pulang ke khemah utk berkemas pulang. Dalam perjalanan pulang, terserempaklah dengan cik kangaroo dan cik wombat. :) First time jumpa cik2 ni setelah 5bulan smpai di bumi Aussie ni.

Selepas menunaikan solat jama' ta'khir Zuhur dan Asar, kami pun bergerak pulang dengan hati yg penuh kesyukuran atas segala nikmat yang kami ada sekarang. Semasa bercamping, akk2 ada juga cerita mengenai kesusahan rakyat2 palestin yg terpaksa tidur di kem2 tahanan. Seperti yg kami rasai, tidur dlm kesejukan, hujan, ribut.. Tapi kami masih lagi bernasib baik kerana sleeping bag yang tebal setia menjadi teman. Bayangkan rakyat2 palestin yang tiada bekalan selimut pada musim sejuk, terpaksa menahan sejuk yang rasanya hingga menusuk ke tulang. Fikir-fikirkan..

No comments: